Free songs
header_good

E-learning responsywny

Na czym polega responsywny projekt e-learningu?



1. Wstęp.

W dzisiejszym świecie dominuje szybki rozwój urządzeń, takich jak: smartfony, tablety i laptopy. Urządzenia te posiadają różne możliwości wyświetlania kontentu. Oznacza to, że istnieje potrzeba zaprojektowania szkolenia tak, by wyświetlało się ono w sposób przystępny na wszystkich tych urządzeniach. Nie jest to takie proste, jak w przypadku projektowania na sam komputer, czy samo urądzenie mobilne. Tutaj potrzebne jest specjalne rozwiązanie dla wielu urządzeń: multi-device solution.


responsive-design_dd



2. Co to jest e-learning responsywny?


2.1. E-learning responsywny.

Oparty jest na responsywnym projektowaniu stron internetowych (ang. Responsive Web Design), który obejmuje jedną wersję strony internetowej (lub szkolenia e-learningowego) zoptymalizowaną wizualnie dla różnych urządzeń: od monitora stacjonarnego począwszy a na smartphonie skończywszy.


2.2. Responsywność osiąga się poprzez:

  • zapewnienie dynamicznego układu, który pozwala na zmianę rozmiaru elementów widocznych na ekranie tak, aby wypełnić większość dostępnego miejsca (ang. fluid grid concept),
  • automatyczne wykrywanie charakterystyki stosowanego urządzenia i stosowanie odpowiedniego stylu dla wszystkich elementów wyświetlanych na ekranie (ang. media queries and CSS),
  • zapewnienie wówczas możliwości skalowania wszystkich obrazów w celu wypełnienia kontentu na ekranie używanego urządzenia.


3. Cechy frameworka Adapt.


3.1. Dostosowanie do wielu urządzeń (ang. Multi-device delivery).

Framework używa HTML i JavaScript, dostosowuje kontent do różnych ograniczeń wyświetlania w przeglądarkach internetowych (ang. cross-browser) i jest kompatybilny z używaną platformą e-learningową.


3.2. Łatwość przechowywania i konserwacji danych.

Przetrzymywanie aktualnego kontentu staje się tutaj mniej problematyczne, ze względu na jedną wersję rdzenia Adapt. Natomiast dane wyjściowe mogą być dowolnie konfigurowane i może nad nimi pracować wielu developerów.


3.3. Przyszłościowe rozwiązanie.

Framework został zaprojektowany od podstaw do uruchomienia zarówno na urządzeniach przenośnych, jak i stacjonarnych. Wraz z rozwojem technologicznym, coraz częściej do przeglądania stron internetowych służą użytkownikom urządzenia przenośne, czyli głównie telefony.


3.4. Dostępność (ang. “out of the box“).

Szkolenia tworzone we frameworku Adapt są od początku w pełni dostępne i funkcjonalne, czyli spełniają wytyczne DDA bez potrzeby pozyskiwania oddzielnej wersji.



4. Innowacyjność projektu.

Adapt to nie tylko świeże i nowoczesne spojrzenie na temat e-learningu, ale oferuje też innowacyjne podejście do projektowania i nawigacji, co ma odzwierciedlenie w następujących zmianach:


4.1. Składniki zamiast szablonów.

Poszczególne strony są kombinacjami interaktywnych elementów, które mogą, według potrzeby, występować w dowolnej ilości i kolejności.


4.2. Usunięcie niepotrzebnej nawigacji.

Dąży się do tego, aby cały kontent powiązany ze sobą tematycznie był zaprojektowany jako jedność, a tworzenie nowej nawigacji powinno mieć miejsce tylko wtedy, kiedy treść tego wymaga, a nie, gdy projektantowi zabraknie miejsca na ekranie. Aby było to możliwe, zastosowano układ strony scrollowanej, wykorzystujący wiele z najnowszych trendów w projektowaniu stron internetowych. I tak niektóre zasady w projektowaniu stron internetowych, które były dotąd uważane za nietykalne (jak np. no content “below the fold“), obecnie są kwestionowane w projektach dla bardziej już doświadczonych użytkowników internetu.


4.3. Elastyczność.

Jeśli ktoś upiera się, że np. na stronach z układem scrollowanym jego produkty sprzedają się w dużo mniejszych ilościach, nie ma problemu z zaimplementowaniem bardziej tradycyjnych układów linearnych.



5. Dostosowanie kontentu do urządzenia.

Responsywny projekt e-learningowy to coś więcej niż zdolność prezentacji całego szkolenia na różnej rozdzielczości urządzeniach. To także konieczność całkowitej kontroli wyświetlanych elementów na każdej z tych różnych platform.

Przykładowo godzinny kurs z rachunkowości odtwarzany na ekranie telefonu komórkowego o szerokości ekranu 350 pikseli, może być nie najlepszym sposobem przeprowadzania tego szkolenia, gdyż potrzebuje ono więcej przestrzeni układu graficznego i większego komfortu w przyswajaniu trudnej wiedzy dla użytkownika. W tym przypadku lepszym rozwiązaniem będzie zaprojektowanie pełnego szkolenia na urządzenia desktopowe, a na urządzenia mobilne przygotowanie wersji składającej się głównie z ekranów podsumowujących najważniejsze treści, nie zawierającej skomplikowanych komponentów oraz filmów. Skrócony kurs mobilny może być także doskonałym sposobem na szkolenie.

Framework Adapt umożliwia elastyczne podejście oddzielnie do każdego elementu projektu, które pozwala zadecydować w jaki sposób każdy z nich ma być wyświetlany (lub nie) na ekranie komputera, w jaki na ekranie tabletu, a w jaki telefonu komórkowego. Dzięki temu możemy zawsze zapewnić użytkownikowi dostęp do szkolenia, jeśli nie w pełnej wersji, to przynajmniej w wersji skróconej.



źródło: adaptlearning.org